“De problemen kan ik niet voor de mensen oplossen, wel dat luisterend oor bieden, met volle aandacht er zijn. Luisteren zonder oordeel.” Charlotte Bogers werkt als vrijwilliger bij luisterlijn Sensoor. Heel bijzonder, vindt ze, om mensen zo nabij te kunnen zijn in hun meest kwetsbare momenten. “Luisteren is een groot goed. Aandacht kan een heilzame werking hebben.”

Door Charlotte Bogers

Al ruim 28 jaar werk ik als telefoonvrijwilliger bij Sensoor, de Landelijke Luisterlijn. Ik kwam op het idee door een interview over de toenmalige SOS Telefonische Hulpdienst op Omroep Brabant. Ik voelde me meteen aangetrokken tot dit mooie werk. Waarom? Het sprak me aan om met mensen op pad te gaan, om ze bij te staan in momenten waarin ze zoekend zijn. Ik heb een verpleegkundige achtergrond, werk wat ik met hart en ziel gedaan heb. Mijn hart ligt bij mensen, ik voel me een mensenmens. Toen ik trouwde, kwamen gezin, de studie en het werk van mijn man op de voorgrond te staan, dingen die we ook belangrijk vonden.

Als verpleegkundige maakte ik hele verdrietige gebeurtenissen mee. Tijd om echt stil te staan bij wat dat met mij als persoon deed was er niet of nauwelijks, je moest altijd door. Bij Sensoor is dat anders. De Landelijke Luisterlijn heeft me veel gebracht. Het feit dat ik in de binnenwereld van mensen mag kijken naar wat hen bezighoudt, hun kwetsbaarheden, hun worstelingen en hun eenzaamheid, hun verdriet en trauma’s, mogen luisteren naar mensen die hun leven of het leven niet meer zien zitten, die zoekend zijn naar zingeving: het is een groot goed om aan die andere kant van de lijn te mogen zitten als vrijwilliger met ook mijn eigen kwetsbaarheden, mijn vaardigheden, mijn ervaringen en mijn emoties.

Gehoord worden

Wat ik zo belangrijk vind is dat er een plek is waar mensen gehoord worden. De anonimiteit versterkt het vertrouwelijk karakter van het gesprek. Luisteren achter de woorden, begrijpen, erkenning geven, daar gaat het om. Ik ga een eindje mee op weg als mens en durf stil te staan bij datgene wat de persoon aan de andere kant bezighoudt. Er ligt geen behandelplan naast me. Nee, gewoon er zijn, er écht zijn met mijn aandacht en met mijn geduld en empathie.

Ik hoor heel veel en soms ervaar ik ook de machteloosheid en de grenzen van de anonimiteit. Een gebeurtenis die veel opriep in de media en waarvan ik deelgenoot werd in een gesprek, raakte me enorm. Onze anonimiteit en zeker ook de geheimhouding staan hoog in het vaandel en ik liep echt vast hierin. Gesprekken met onze achterwacht en met collega’s hebben me hierbij geholpen. Ook wij, als vrijwilligers, moeten ons verhaal kwijt kunnen; heel belangrijk.

Ook blijft me een vrouw bij die maandenlang met ons belde, omdat ze haar leven als uitzichtloos ervoer. Door de vele gesprekken die ze met ons had, leefde ze naar haar einde toe, durfde ze het bespreekbaar te maken met ons. Het waren hele intensieve gesprekken over haar leven en haar dood als bevrijding. Het raakte vele vrijwilligers, ook mij. We wisten dat ze eruit ging stappen, dat het voor haar een bevrijding was. Op een dag kregen we op de dienst een overlijdensbrief met een handgeschreven bedankbrief erbij. Ze had zich thuis gevoeld bij ons, voelde zich gehoord en begrepen. We waren gaan houden van deze vrouw en zochten als collega’s steun bij elkaar.

Het samen kunnen delen en reflecteren is heel belangrijk aan het werken bij Sensoor. Afstand en nabijheid kunnen hanteren, maar vooral aan de rand van de put mensen de hand kunnen reiken. Het persoonlijk contact heeft zin en waarde voor degenen die belt, een resultaat is voor ons hierbij niet te meten. We krijgen wel terug: “Fijn dat u er was”, of: “Wat goed dat er zo’n Luisterlijn bestaat”, of: “Zonder jullie was ik er niet meer geweest.” De problemen kan ik niet voor de mensen oplossen, wel dat luisterend oor bieden, met volle aandacht er zijn in het hier en nu en luisteren zonder oordeel.

Rijker en wijzer

Het werken bij de Luisterlijn heeft mezelf tot een rijker en wijzer mens gemaakt, het mogen horen van wat er allemaal speelt in mensenlevens maakt mezelf tot een ander mens. Ik heb leren relativeren en de gesprekken dwingen me ook tot nadenken. Dat ervaar ik als heel positief, niet alleen tijdens mijn telefoondienst, maar zeker ook in mijn dagelijks leven.

Luisteren is een groot goed, de persoonlijke uitstraling en warmte van iemand die met echte aandacht luistert, kan een heilzame, helpende werking hebben. Ik wil eindigen met een spreuk die ik op een congres in Wenen hoorde en zo toepasselijk vind bij mijn werk: “We nemen de mensen bij de hand als ze dreigen te vallen en geven ze moed om verder te gaan.” Ik hoop met veel betrokkenheid en passie nog een tijd door te gaan met dit mooie werk.

Via Sensoor bereikte ons het droevige nieuws dat Charlotte Bogers onlangs is overleden. Charlotte was  oud-verpleegkundige en medewerker van Sensoor, www.sensoor.nl.

[box type="shadow"]

Sensoor

Dag en nacht is Sensoor, de Landelijke Luisterlijn bereikbaar voor een goed gesprek per telefoon (0900-0767), per e-mail en op dagdelen per chat (www.sensoor.nl). De gesprekken zijn anoniem, vertrouwelijk en laagdrempelig. De beller, chatter of e-mailer neemt het initiatief. Er is geen nummerherkenning. Sensoor wil echte aandacht hebben, tijd nemen voor de ander, er echt voor de ander zijn, zonder oordeel luisteren en emotionele steun bieden De vrijwilligers aan de telefoon en de chat zijn vooraf geselecteerd en hebben een professionele training gevolgd. Zij worden in hun werk begeleid en ondersteund door beroepskrachten.

[/box]

Bron: Tijdschrift voor Geestelijk Leven, nr. 2018/3, themanummer:  Het leven redden. Van brandweerlui tot zielzorgenden.

Voor verdere informatie over TGL zie www.tgl.be. Besteladres Nederland: [email protected]. Besteladres België: [email protected] of [email protected]. Kosten per los nummer: 7,95 plus verzendkosten.

 

Maak meer verhalen mogelijk met een donatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.