Jezus, lijkt een echte wonderdoener. Toch leggen de evangelieverhalen een ander accent, zegt Marga Haas. Niet Jezus maar de Vader doet zijn werk, door hem. "Hij is leeg en geeft zich over." Is dat voorbeeld geen interessante relativering van het eigen 'ik'.
Door Marga Haas
Bij Johannes 14:10
"De Vader die in mij blijft, doet zijn werk door mij", zegt Jezus tegen zijn leerlingen. Johannes beschrijft in zijn evangelie fantastische dingen die Jezus heeft gedaan: water in wijn veranderen, een blinde weer laten zien, een dode uit zijn graf doen opstaan – hij is een echte wonderdoener. Maar als je Jezus zó beziet, moet je je ogen nog eens goed uitwrijven. "De Vader die in mij blijft, doet zijn werk door mij." Niet ík doe al die dingen, zegt Jezus, maar de Vader.
Hier opent zich een wereld aan mogelijkheden – ook voor ons. Kijk maar eens goed. "De Vader doet zijn werk door mij." Jezus is geen wonderdoener, maar een instrument waarmee wonderen door de Vader gedaan worden. Een medium voor de Vader om in onze door tijd en ruimte beperkte wereld zijn kracht te laten werken. Jezus is ‘maar’ een instrument in Gods handen. Niet híj doet al die dingen, maar hij laat ze door zich heen gebeuren.
Jezus zit het handelen van God dóór hem heen niet in de weg. Hij vormt geen blokkade, hij loopt God niet voor de voeten – nee, hij geeft zich helemaal over en maakt zich helemaal leeg en laat dan alles wat van God komt door hem heen stromen deze wereld in. Dát is het echte wonder. Hij is leeg en geeft zich over. Een prestatie van formaat, vanuit ons perspectief.
Medium
Stel dat óns dat zou lukken: God niet voor de voeten lopen, maar ons leeg maken en God door ons heen laten werken. Ons als medium (het is een beetje een besmet woord, maar goed) laten gebruiken voor wat Hij wil. Het is waarschijnlijk een impopulaire voorstelling van zaken voor mensen van deze eeuw, maar probeer het eens voor je te zien. Jij als instrument in Gods handen. Mij levert deze gedachte acuut ontspanning op. Niet meer ík doe wat ik doe en niet meer ík zeg wat ik zeg, maar het gebeurt dóór mij. Die relativering is mij zeer welkom.
Als ik daarna nog even doordenk: bij God is niets onmogelijk. Bij God kan water wijn worden, kunnen blinden gaan zien en doden worden opgewekt. Stel dat het een mens lukt om zich leeg te maken, God niet meer in de weg te lopen, blokkades te slechten en zichzelf te zien als instrument in Gods handen – wie weet wat voor wonderen, klein en groot, er dan gebeuren.
Dát wil ik wel bidden: God, maak mij tot een instrument van uw liefde.
Marga Haas publiceert elke twee weken een korte overweging bij een bijbeltekst op haar blog ‘Parelduiken in de bijbel’. Zie: www.margahaas.nl
Stiltedag
Een dag in stilte doorbrengen zuivert de ziel. Een soort innerlijke schoonmaak. Zaterdag 30 september 2017 leidt Marga Haas een Stiltedag in het Stadsklooster i.o. in Middelburg. Deze dag is eenvoudig van opzet. We beginnen met een ochtendgebed in de kapel en sluien af met een middaggebed. Tussendoor zit de groep deelnemers bij elkaar om te mediteren. Een korte stiltewandeling staat ook op het programma.
Datum: zaterdag 30 september, 10.00-15.30 uur (inloop vanaf 9.30 uur)
Locatie: Simpelhuys, Simpelhuisstraat 12, Middelburg
Kosten: € 25,- (incl. koffie, thee en soep)
Aanmelding: Henk Goudzwaard via stadsklooster@zeelandnet.nl
Informatie: www.margahaas.nl, e-mail: info@margahaas.nl; telefoon: 0118-594405.
toch was en is Jezus de voorspreker bij de Vader.. ook degene die vergeving kan geven..
zonder Jezus kom je niet oprecht over.
vandaag kruisverheffing! mediteer daar ens heel goed over en zie Jezus was de verpersoonlijking bij uitstek! moffel hem niet weg! daarmee maak je een overgrote misleiding!
het kruis is onze verlossing en door dat kruis is er de mogelijkheid om waardig door de hemelse poort te kunnen komen.... verzin geen nieuw ritueel... bid voor bekering en liefde voor je naaste... misschien een beter idee dan je eigen ego te strelen.! veel oprechte devotie nog toegewenst. Liza.
Je kunt maar beter helemaal niet vragen/verlangen dat er van buiten onze werkelijkheid/wereld ingegrepen wordt in je leven of dat van anderen, want dan bouw je je leven ook niet op een illusie, en kan het je ook niet teleurstellen.
Er is immers niets of niemand die ons vanuit een vermeende transcendente, alles overstijgende wereld tegemoet komt als we het moeilijk hebben vanwege ziekte, geweld enz. Die mogelijke godheid waarover men het dan heeft is een relict uit vóórchristelijke tijden: projectie van onze angst en hoop; een uitvinding van de naar zin, oorzaak, schuld zoekende mens die met de irrationele realiteit geen genoegen wenst te nemen. Een God/Allah/Jehova die willekeurig ongeluk rond strooit is echter volstrekt niet te aanvaarden, noch kun je er zinvol je boosheid kwijt over het lijden van mens en natuur. Denken we alleen maar aan de niemand ontziende slachtingen die door de eeuwen heen werden aangericht door de pest, de malariamug, de tuberkelbacil, het Spaanse griepvirus enz. en natuurrampen! Volstrekt onschuldige (mensen)kinderen enz. werden en worden getroffen door natuurwetmatigheden als vulkaanuitbarstingen en orkanen.
En dan hebben we het nog maar niet over wat mensen elkaar aandoen o.i.v. waanzin, angst en machtbegeerte. Wie veel leed dat goede, bijna onnozele dierbaren is aangedaan geworden van nabij heeft meegemaakt, die kan niet anders dan concluderen: dominee, pastoor, ook U doet aan buikspreken en hebt U laten indoctrineren met flauwekul. Hou dus a.u.b. uw mond, want U fabuleert en weet nergens van!
Laten we god dus vooral god laten: troost voor de onnozelen; bedenksel van bange, eenzame en onwetende mensen.
Laten we ook onze mond houden over een God die liefde is en barmhartig, steeds op eigen initiatief op zoek naar de concrete, individuele mens en gewillig te geven wat men van Hem vraagt. Staak het wensdenken. Wees onthecht aan je Ego en gerichtheid op jezelf; word van binnen stil en heb lief waar en wat maar mogelijk is. Daar ligt je ware geluk!
God bestaat eenvoudig niet op de door kerken enz. en hun beambten aangeduide wijze, of is een vreselijke sadist. In beide gevallen kunnen we die God missen als kiespijn!