Hedendaagse religie is eerder vitaal van dan sacraal. Het Hogere dient zich aan via lichaam en beweging en via daadwerkelijk doen waarin je gelooft. Ralf Bodelier ziet daar voorbeelden van in de dance-cultuur. Bevrijding, ‘gemeenschappelijke extase’, ‘deel worden van een groter geheel' en 'overstijgen van eigenbelang' zijn de trefwoorden. De 25-jarige dj Avicii sluist zijn geld door naar hulporganisaties die ondervoeding bestrijden. Wordt het niet eens tijd dat pastores, kloosterlingen en organisatoren van dance-events de handen ineenslaan? Nieuwe vormen van broederschap (Romeinen 12, 10). Gods genade langs nieuwe wegen.

Door Ralf Bodelier

Kerken en kloosters worstelen met leegstand. Pastores en abten zoeken naar een nieuwe invulling van de vaak overweldigende ruimten die zij beheren. Mijn voorstel: zet je deuren open voor nieuwe vormen van religiositeit. Concreet: laat jonge mensen dance-party’s organiseren. Laat hen kamperen in uw kloostertuinen, laat hen loungen in uw kerken en kapellen en laat hen dansen door de kloostergangen. Stel de keukens open voor het bereiden van soul food. Besef dat het religieuze vandaag eerder een ‘vitale’ vorm kent dan een ‘sacrale’. Probeer uw eigen religieuze traditie te verbinden met die van de dance-generatie en luister, om te beginnen, eens goed naar het nummer Hey Brother van Avicii.

Hey Brother is een prachtige dance track. Of, beter nog, Hey Brother is geweldige ‘country house’. Terecht staat het nummer al wekenlang in de top vijf van maar liefst 25 landen. Wie het liedje nog niet kent: u vindt het hier. Het is in elkaar gezet door de Zweedse discjockey Avicii en ingezongen door de Amerikaan Dan Tyminski. Deze videoclip is gemaakt voor een mensenrechtenorganisatie in Stockholm. De organisatie gebruikt het nummer om vrijwilligers in beeld te brengen die zich in hun sneeuwkoude stad inzetten voor daklozen. In het filmpje gaat het plezier van een dansfeest hand in hand met het verkopen van daklozenkrantjes. Oh, if the sky comes falling down, for you / There's nothing in this world I wouldn't do.* Inderdaad: bij Hey Brother draait het om het zelfde idee als, pak ‘m beet, in Romeinen 12,10 "Heb elkaar lief met de innige liefde van broeders en zusters en acht de ander hoger dan uzelf"

Ondervoeding

Zoals wel meer dj’s kijkt ook de 25-jarige Avicii verder dan zijn draaitafel. Het geld dat hij met zijn muziek verdient sluist hij door naar zijn eigen ontwikkelingsorganisatie House for Hunger. Die verdeelt het dan weer over Feeding America, een hulporganisatie die ondervoeding bestrijdt in de VS en de FEED Foundation, die schoolmaaltijden verschaft aan twee miljoen Afrikaanse kinderen.

Voor Avicii is het bestrijden van honger meer dan een vrijetijdsbesteding. Niet alleen staat een oproep om te doneren op de toegangstickets voor zijn shows, hij werkt ook alleen samen met muzikanten die hun overtollige geld overmaken aan het goede doel. "Ik denk dat mijn belangrijkste ontwikkeling geen esthetische is", zegt Avicii in een interview, "maar dat ik het steeds belangrijker vindt om daadwerkelijk te doen waarin je gelooft". Wanneer Avicii wordt gevraagd of er geen kloof gaapt tussen de hedonistische vrolijkheid van zijn muziek en zijn inzet voor mensen die ondraaglijk lijden, antwoordt hij simpel "Omdát zoveel plezier me toevalt, ben ik ook in staat om iets terug te doen voor de gemeenschap. Ik ben daar erg dankbaar voor." Het is Gods genade, zou een eerdere generatie gelovigen hebben gezegd.

Overstijgen van eigenbelang

We begrijpen maar weinig van de moderne religiositeit, wanneer we de verschuiving niet zien van het sacrale naar het vitale, schrijft de Tilburgse socioloog Gabriel van den Brink in zijn boekje Eigentijds idealisme (2012). De tijd van stilzitten en mediteren over het Hogere is voorbij, nu dient het Hogere zich aan via het lichamelijke en de beweging.

House en Dance zijn de belangrijkste uitingen van deze religieuze vitaliteit. Volgens Van den Brink spreken liefhebbers van Dance niet zonder reden over ‘de verrijking van hun geest, over het overstijgen van eigenbelang, om viering en uitzinnigheid, om bevrijding en verbondenheid’. Van den Brink citeert uit een advertentie voor het Dance event Sensation: ‘De wisselwerking tussen muziek, atmosfeer en publiek werkt bevrijdend. We raken in een staat van gemeenschappelijke extase. Wie of wat we zijn is niet meer aan de orde. We worden deel van een groter geheel waarin tijd en ruimte versmelten met de muziek. Deze belevenis ontstijgt het alledaagse.’

Vooralsnog is het onvoorstelbaar dat pastores en abten organisatoren van dance party’s expliciet uitnodigen om van hun ruimten gebruik te maken. Toch zou het een interessant stap in de goede richting kunnen zijn. Ook al weet niemand op voorhand wat deze combinatie oplevert, het is het proberen waard.

[box type="shadow"]

* Hey Brother

(in vertaling)

Hey broer, daar is een eindeloze weg die we kunnen herontdekken
Hey zus, weet dat het water zoet is, maar bloed is dikker**
Oh, als de hemel naar beneden valt, voor jou
Is er niks in deze wereld dat ik niet zou doen

Hey broer, geloof je nog steeds in een ander
Hey zus, geloof je nog steeds in de liefde, ik vraag het me af
Oh, als de hemel naar beneden valt, voor jou
Is er niks in deze wereld dat ik niet zou doen

Wat als ik ver van huis ben
Oh broer, ik zal je horen roepen
Wat als ik het allemaal verlies
Oh zus, ik zal je eruit helpen
Oh, als de hemel naar beneden valt, voor jou
Is er niks in deze wereld dat ik niet zou doen 

** Blood is thicker than water = familiebanden zijn belangrijker dan de banden met je vrienden.

[/box]

 

Trakteer de redactie op een kopje koffie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.