Steun ons

Anderhalvemetersamenleving

9 april 2020
3 minuten

 

Dezer dagen mogen we elkaar zo min mogelijk aanraken. Contactberoepen zijn verboden en als je te dichtbij komt, hoor je: ‘Wilt u afstand houden!’ Social distancing is ineens een burgerplicht. "Het kind in mij vindt het akelig", zegt Lisette Thooft: "Ik moet mezelf steeds weer geruststellen: nee, ze willen me niet weg hebben, ze vinden me niet stom, ze zijn alleen maar bang voor een virus." Opmerkelijk is dat het 'afstand houden' een intrigerend element is van het Paasverhaal uit het Johannesevangelie:  Noli me tangere (raak me niet aan), zou de Opgestane gezegd hebben. Was hij bang voor besmetting? Hoe zit dat precies?   

Door Lisette Thooft

Het Noli me tangere is overal. Op Paasochtend zou de opgestane Christus dat tegen Maria Magdalena hebben gezegd, volgens Johannes 20, 17. Raak me niet aan. Was Hij bang voor besmetting? Niet waarschijnlijk. Acht dagen later nodigt Hij de ongelovige Thomas nadrukkelijk uit om met een vinger in de wonden te prikken die door de spijkers geslagen zijn, en een hand te leggen op de wond in Zijn zijde. Dus waarom zou Maria Magdalena anderhalve meter afstand moeten houden?

In het Grieks stond er Mè mou haptou. De Latijnse Vulgaat-vertaling maakte daar Noli me tangere van en in de Statenbijbel is dat ‘Raak mij niet aan’ geworden. Maar correcter is wat er nu gelukkig ook in de Nieuwe Bijbelvertaling staat: ‘Houd me niet vast.’

Haptein, heb ik me ooit laten uitleggen door een leraar Oude Talen, is meer grijpen, zoals een roofvogel zijn prooi grijpt: gulzig, bezitterig, niet van plan om los te laten. Dus de Opgestane vraagt aan zijn geliefde discipel: laat me los, laat me vrij, laat me gaan en doen wat ik te doen heb.

Liefde en vrijheid

Ik schreef er uitgebreid over in mijn boek Jezus & Maria Magdalena, een mythe van liefde en vrijheid.* Liefde en vrijheid zijn op het hoogste niveau van spirituele ontwikkeling twee kanten van dezelfde medaille, concludeer ik in dat boek, want echte liefde is in essentie loslaten, de ander vrijlaten om zichzelf te zijn. En echte vrijheid is dat in essentie ook.

Dat aanraken niet hetzelfde is als vasthouden, was voor middeleeuwers kennelijk nog niet duidelijk. Zoals het voor veel mensen niet duidelijk is, inclusief voor mij het grootste deel van mijn leven. Pas in mijn opleiding tot rebalancer begreep ik dat je iemand kunt aanraken – en niet alleen vederlicht maar ook met aanzienlijke druk – zonder dat je iets van die persoon wilt. Niet met nemende of grijperige handen, maar met open, ontspannen, vrij-latende handen. Dat voelt heel anders – om te doen, en om te ervaren. Niet spannend maar geruststellend, niet alarmerend maar helend. Het ontspant zo diep dat je gevoelens beter kunt voelen.

In onze grijperige, hebberige, materialistische cultuur is dat nieuw. We vertrouwen het niet meteen, we lezen en horen en zien zulke andere verhalen over aanraking, we hebben er zulke andere ervaringen mee.

Niet aangeraakt worden lijkt veilig. I am a rock, zongen Simon & Garfunkel, I am an island… And a rock feels no pain. An island never cries. Op afstand van elkaar kunnen we het droog houden, gevoel afsluiten, geloven in de mogelijkheid van een pijnvrij bestaan, van alles onder controle. Maar erg christelijk is dat niet.

Totale acceptatie

Als er iemand was die zich liet aanraken en die zich ook liet raken, was het Christus wel, de mens die de beker van zijn lot volledig en vrijwillig leegdronk, inclusief spijkers en doornenkroon en lans, tot het einde toe. Voor mij symboliseert hij de totale aanvaarding van pijn en lijden, van geraakt worden en doorboord worden door alles wat leven in een lichaam met zich meebrengt, met ziekte en dood en verdriet en verlies.

En Pasen symboliseert dat zulke totale acceptatie een mens naar een hoger, waardiger, spiritueler, heiliger soort leven leidt.

Zalig Pasen. Laat u raken, alstublieft.

-----------------------------

*Aan belangstellenden mail ik op verzoek gratis de pdf van het boek Jezus & Maria Magdalena, een mythe van liefde en vrijheid.

Meer informatie www.lisettethooft.nl/jezus-maria-magdalena

 

 

 

Lisette Thooft

Lees meer

Lisette Thooft is rebalancer en auteur. Zij publiceerde meer dan twintig boeken over spiritualiteit, liefde en relaties. In 2022 verscheen: De hemel in je handen, over toegang krijgen tot het onderbewuste. Lisette was ruim zes jaar redacteur van Volzin en is thans vooral werkzaam als rebalancer. Lisette is columnist van de Bezieling.

Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Verder lezen

Meer van 

Eerste week Advent 2022

Treurt

Treurt met de hemelen
Treur  alle mensen van goede wil
Treur en blaas op de midwinterhoorn

Treur om wie neerschieten zonder aanzien
Treur om wie kinderen, moeders, hoogbejaarden neerknallen
Treur om wie alle oorlogsrechten verpletteren
Treur om wie flats en scholen en ziekenhuizen niet ontzien
Treur om wie dorpen en steden verwoesten
Treur om alle verlies van menselijkheid

Treur  en blaas met heel je ademkracht omdat je de hoop niet opgeeft
Treur omdat je in vrede blijft geloven
Treur uit liefde voor alle kwetsbare onschuldige mensen
Treur zonder voorkeur
God houdt van iedere  mens die licht en liefde wil zijn

Treurt nu zoveel mensen op de vlucht moeten
Treurt om wie veilige herbergen in brand steken
Treurt zolang er getreurd moet worden
Zalig de treurenden die het goede voor ogen houden
Zalig de treurenden die gericht zijn op de Algoede


Marinus van den Berg
EERSTE ZONDAG VAN ADVENT
27 november 2022

Over de Bezieling

De Bezieling is een gratis online kwaliteitsmagazine voor mensen die op zoek zijn naar inspiratie, bemoediging en ankerpunten in het leven en daarbij nieuwsgierig zijn naar wat de christelijke traditie te bieden heeft.

Vrienden van de bezieling

De vriendenkring is in het leven geroepen om de basis van de Bezieling te verstevigen. De vrienden dragen in belangrijke mate bij aan de ontwikkeling en financiële stabiliteit van het platform.

Het lidmaatschap bedraagt 60 euro per jaar (méér mag) en kan op ieder moment ingaan. Als Vriend maak je de Bezieling mee mogelijk en daarmee de ontmoeting van hedendaags leven en christelijke spiritualiteit.

Volg de bezieling

Aanmelding nieuwsbrief

cross